‘Apple voor derde jaar op rij meest waardevolle werknaam’

Onderzoeksbureau Millward Brown heeft Apple voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot meest waardevolle merknaam. De naam Apple zou inmiddels 185 miljard dollar waard zijn, wat 1 procent meer is dan vorig jaar.

Hoewel de aandelenkoers van Apple het afgelopen jaar daalde, lijkt het vertrouwen van consumenten in de producten van Apple niet te zijn verminderd in het afgelopen jaar. De stijging van de waarde van Apple als merknaam liep wel terug. In het onderzoeksrapport over 2011 steeg de waarde namelijk nog met 19 procent.

“In tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft”, aldus Millward Brown Nederland-directeur Rob van Benthem tegenover persbureau ANP.

Internetbedrijf Google eindigt dit jaar als tweede op de lijst, met een waarde van 114 miljard dollar. IBM behaalde de derde plaats met een merknaamwaare van 112,5 miljard dollar. Hierop volgde McDonald’s met 90,3 miljard dollar en Coca Cola met 78,4 miljard dollar. Apple-concurrent Samsung staat veel lager op de lijst. De merknaam Samsung is momenteel 21 miljard dollar waard.

Geschreven door Gijs Ettes

Voormalig hoofdredacteur van Smartphone.nl met een voorliefde voor gadgets, films, koffie en videogames. Schrijft dagelijks over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile en tech, maar heeft ook kaas gegeten van pr en social media. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.