‘Nieuwe Facebook-reacties zeer interessant voor adverteerders’
De Belgische politie waarschuwt Facebook-gebruikers voor het gebruiken van de nieuwe Facebook-reacties. De nieuwe knoppen zouden vooral bedoeld zijn om adverteerders te werven.
Facebook-reacties privacy
De nieuwe reacties zijn volgens het bericht van de Belgische politie niet alleen een uitkomst voor de community, maar ook voor adverteerders. De icoontjes helpen namelijk niet alleen met gevoelens uitdrukken, maar verbeteren ook de doeltreffendheid van de getoonde advertenties per gebruiker.
De Facebook-reacties zijn gemaakt naar aanleiding van veel gebruikers, die klaagden dat er geen manier was om hun ontevredenheid te uiten, of niet konden aangeven dat ze iets niet leuk vonden. Na een korte testfase zijn de nieuwe Facebook-reacties toegankelijk gemaakt voor iedereen. We kunnen tegenwoordig niet alleen iets ‘liken', maar ook uitdrukken dat we iets stom vinden, of juist hilarisch. Ook worden er regelmatig andere reacties toegevoegd, zoals een paarse bloem voor moederdag.
Door het aantal mogelijke reacties tot zes uit te breiden, kunnen algoritmes die op de achtergrond draaien doeltreffender werken dan voorheen. Wanneer je veel reageert op Facebook, is de kans groter dat Facebook een interessante advertentie op je tijdlijn weergeeft. Ook de prijs voor een advertentie zou voor adverteerders hoger worden vanwege de grotere kans op succes. Facebook heeft nog niet gereageerd op het bericht van de Belgische politie.