Ruim 330.000 Nederlandse gebruikers voor dating-app Tinder

Ruim 330.000 Nederlandse gebruikers voor dating-app Tinder

Tinder, de populaire dating-app voor Android en iOS die werkt als een soort vleeskeuring, bereikt momenteel 2 procent van de Nederlandse bevolking, zo’n 330.000 personen.

Dat geeft Justin Mateen, een van de oprichters van de app aan in een interview. Tinder is een dating-app waarbij je mannen of vrouwen met een veeg over het scherm kunt ‘liken’ of afwijzen. Is de like wederzijds, dan start een chatgesprek en kun je elkaar beter leren kennen.

Gebruikers kunnen een profiel aanmaken door hun Facebook-account te koppelen. De app geeft vervolgens aan met wie je gedeelde interesses en vrienden hebt, maar gebruikers kunnen niet zien wie hen heeft afgewezen.

Tinder populair onder jongeren

TinderMateen stelt in het interview dat het gebruik van Tinder, vooral in Nederland, explosief groeit. 65 procent van de gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar en de userbase neemt dagelijks toe met 10 procent. “Tinder is opgepikt door een aantal Nederlandse influencers, maar de groei is zonder inzet van marketing of reclame bereikt”, aldus Mateen.

Je Facebook-gegevens en gedrag in Tinder worden ingezet om de gebruikerservaring te verbeteren en betere (mogelijke) matches te bieden. De focus voor de makers ligt op het beter maken van de user experience, al zitten er nieuwe functies aan te komen.

Bij extra functionaliteit kunnen gebruikers denken aan virtuele cadeaus of het terughalen van afgewezen personen, zo zegt Mateen. Ook de mogelijke toevoeging van in-app purchases en het versturen van foto’s naar je gesprekspartner wordt onderzocht.

Geschreven door Gijs Ettes

Techjournalist met een voorliefde voor gadgets, films, koffie en videogames. Schrijft dagelijks over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile en tech, maar heeft ook kaas gegeten van pr en social media. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.