Telecomproviders moeten vergoeding aanbieden na storing
Minister van Economische Zaken Henk Kamp gaat telecomproviders wettelijk verplichten om klanten een vergoeding aan te bieden bij een storing van langer dan twaalf uur.
Dat laat het Ministerie van Economische Zaken in een openbare brief weten. Het was tot voorheen niet verplicht om een vergoeding na een lange storing aan te bieden. Minister Kamp heeft de wettelijke minimumeisen gesteld voor een storing van tenminste van twaalf uur. Storingen die tussen de twaalf en vierentwintig uur duren, worden gezien als een storing van één dag.
Minimumeisen bij een storing
“Een storing van twaalf uur of langer is dermate ingrijpend voor de consument, dat een vergoeding gerechtvaardigd is”, zegt minister Kamp. “Door de minimumeisen op te stellen weet de consument waar hij of zij recht op heeft.”
De compensatie wordt gekoppeld aan de maandelijks abonnementskosten die de klant betaalt. Bij een storing tussen de twaalf en vierentwintig uur heeft de klant recht op tenminste een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. Dit bedrag wordt verdubbeld naarmate één dag is verstreken.
Andere vormen van de vergoeding
“De vorm waarin de consument wordt gecompenseerd laat ik over aan de aanbieder”, aldus minister Kamp. De compensatie kan financieel zijn, bijvoorbeeld een teruggave van een deel van het abonnementsgeld. Ook kunnen telecomproviders ervoor kiezen de klant een compensatie in de vorm van extra belminuten, een grotere internetbundel of gratis extra pakketten aan te bieden. Het recht op compensatie geldt ook voor zakelijke gebruikers.