Samsung marketingbudget overstijgt BBP van IJsland
Samsung is voornemens dit jaar omgerekend 10,3 miljard euro uit te geven aan advertenties en marketing. Opmerkelijk genoeg overstijgt het Samsung marketingbudget daarmee het bruto binnenlands product van IJsland.
Door het Samsung marketingbudget op te schroeven, wil de Zuid-Koreaanse fabrikant zijn imago nog verder verbeteren. Samsung wil net zo tot de verbeelding spreken als Apple, dat naast een goed imago ook een marktwaarde van omgerekend 340 miljard euro heeft. De marktwaarde van Samsung ligt op circa 227 miljard euro.
Volgens Oh Jung-suk, een professor aan de universiteit van Seoul, doet Samsung echter teveel zijn best om het goede imago van Apple na te streven. “Ze slagen er niet in hun ambitie en de manier waarop ze door consumenten op dit moment worden gezien, met elkaar in lijn te brengen”, aldus de professor.
Ook consumenten hebben twijfels over de manier waarop Samsung zijn marketingbudget inzet. Zo sponsorde de fabrikant in Australië een filmfestival dat slecht werd beoordeeld vanwege de schaamteloze productplaatsingen in een reeks van ‘achter de schermen'-video's. Ook liggen campagnes die Samsung lanceerde in de VS en Zuid-Afrika onder vuur vanwege de seksistische manier waarop giechelende vrouwen in de reclames werden getoond.
http://www.youtube.com/watch?v=PMU0kHpE6w0