1,4 miljoen Nederlanders kopen online via mobiel apparaat

1,4 miljoen Nederlanders kopen online via mobiel apparaat

In 2012 is er 560 miljoen euro omzet gehaald uit online consumentenbestedingen via een mobiel apparaat. Dit is 6 procent van alle online bestedingen in het afgelopen jaar. In 2013 gaat dit alleen maar meer worden volgens onderzoeksbureau Blauw Research.

1,4 miljoen Nederlanders hebben in de tweede helft van 2012 via internet een aankoop gedaan met een smartphone of tablet. Als je de aankoop van apps en downloads meerekent, komt dat aantal zelfs op 1,7 miljoen uit, zo schrijft Marketingfacts naar aanleiding van een halfjaarlijks onderzoek van Blauw Research.

Dit aantal was goed voor een omzet van 310 miljoen euro, €60 miljoen euro meer dan in de eerste helft van 2012. Dit is daarnaast een groei van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. In totaal is er via online aankopen 9,8 miljard euro besteed in 2012, maar het aandeel hierin van de mobiele markt groeit dus gestaag.

M-Commerce Monitor 2012-2

Nog vooral kleine bestedingen

Mobiele consumenten hebben in de tweede helft van 2012 wel vooral kleine bestellingen gedaan. Gemiddeld ging het om 56 euro per order. Bij andere online bestellingen ligt dit gemiddelde op 112 euro per bestelling.

Frank Sibbel, van onderzoeksbureau Blauw Research, zegt dat dit verschil vooral door een gebrek aan vertrouwen komt: “Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen, dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen. De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer.”

De helft van de mobiele aankopen ging via een tablet, waarbij meer dan 90 procent van de consumenten dit alsnog vanuit huis doet. Ook tweederde van de bestellingen via smartphones ging vanuit huis. Een kwart van de smartphonebezitters doet dit buitenshuis, 10 procent zelfs onderweg.

Kleding en boeken het populairst

Kleding is de meest populaire categorie onder mobiele kopers. Hier bestond 34 procent van de aankopen uit. Boeken zorgden voor 24 procent, sportartikelen  20 procent, persoonlijke verzorging 17 procent en hardware 16 procent.

In 2013 verwachten de marktonderzoekers van Blauw Research dat de omzet van mobiele online bestedingen al gaat oplopen tot 1 miljard euro, bijna 10 procent van de totale markt.

Geschreven door Gijs Ettes

Techjournalist met een voorliefde voor gadgets, films, koffie en videogames. Schrijft dagelijks over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile en tech, maar heeft ook kaas gegeten van pr en social media. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.

Bekijk profiel