Internetgebruikers lezen nieuws voornamelijk via social mediakanalen

Internetgebruikers lezen nieuws voornamelijk via social mediakanalen

Social mediakanalen worden een steeds populairdere nieuwsbron voor lezers. Op dit moment zijn Facebook, YouTube en Twitterde belangrijkste kanalen voor nieuwsgaring.

Social media nieuws

Die conclusie is afkomstig van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Het onderzoek dat in 26 landen is uitgevoerd, toont aan dat mensen voornamelijk Facebook gebruiken om op de hoogte te blijven van actualiteiten. Gemiddeld ziet maar liefst 44 procent Facebook als belangrijkste bron voor nieuwsgaring. Op gepaste afstand volgen YouTube met 19 procent en Twitter als derde met 10 procent.

social media nieuws

De populariteit van social media nieuws op websites als Facebook en Twitter maakt het voor traditionele uitgevers moeilijker om in contact te komen met het publiek. Berichten op het internet zijn echter vaak van mindere kwaliteit dan betaald nieuws. Volgens het Reuters Institute is er namelijk geld nodig om professionele journalistiek te kunnen bedrijven, in tegenstelling tot het vaak vlugge en ongenuanceerde nieuws dat op social media rondzwerft.

Traditionele uitgevers populairder in Nederland

Gelukkig voor de traditionele media houden Nederlanders meer vast aan traditionele nieuwsbronnen. 81 procent van de Nederlanders bekijk het nieuws online, waarvan 47 procent social media als voornaamste nieuwsbron gebruikt. Een marktontwikkeling die minder gunstig voor uitgeverijen zal zijn, is de opkomst van de adblocker. Maar liefst 20 procent van de mensen heeft een adblocker geïnstalleerd op zijn of haar apparaat. Hierdoor lopen veel nieuwssites inkomsten mis uit advertenties.

Als maatregel zijn veel traditionele media voorzien van een betaalmuur, waar je per artikel of periode een vast bedrag betaalt om het nieuws te lezen. Circa 12 procent van de gebruikers betaalt voor online nieuws. Omgerekend kost dit de lezer 60 euro per jaar.

Van alle gebruikers haalt ‘slechts’ 36 procent zijn wekelijkse nieuws van Facebook. Opvallend is dat WhatsApp in Nederland met 14 procent volgt. Dit betekent dat vrienden en familie elkaar relatief veel op de hoogte houden van belangrijk nieuws via de populaire chatdienst. YouTube is derde met 11 procent en Twitter sluit de top 4 af met 8 procent.

Geschreven door Wouter Nijsen

Techjournalist uit Duiven die zich 24/7 bezighoudt met tech, games, films, series en alles daaromheen. Daarnaast groot liefhebber van voetbal.