5 tips voor belkosten besparen

5 tips voor belkosten besparen

Mobiel bellen kan een dure hobby zijn. De tarieven van verschillende abonnementsvormen lopen flink uiteen. Belkosten besparen doe je met deze 5 tips.

1. Weet welke provider voordelig is voor jouw wensen

Virtuele providers, dit zijn providers die op het netwerk van KPN, T-Mobile of Vodafone opereren, zijn bij kleinere abonnementen meestal voordeliger dan hun netwerkbeheerders. Dit is immers het gebied waarop ze kunnen concurreren met de ‘grote jongens’. Het loont daarom om een goede vergelijking te maken tussen alle beschikbare alternatieven. Gebruik daar bijvoorbeeld ons handige sim only-overzicht voor.

sim only afsluitenBij duurdere abonnementen, die veel belminuten en MB’s bevatten, komen KPN, T-Mobile en Vodafone meestal zelf het beste uit de bus. Let wel op: bij de meeste abonnementen rond de 40 euro is onbeperkt bellen en eventueel een erg ruime of onbeperkte databundel zeker mogelijk. Zie bijvoorbeeld onze vergelijking van sim only-abonnementen tot 50 euro.

2. Je langer binden kan geld schelen, maar niet altijd

Bij de meeste providers krijg je een betere deal als je een abonnement voor twee jaar afsluit, maar dit is zeker niet altijd het geval. Vodafone biedt bij de sim only-varianten van zijn Red-bundels bijvoorbeeld dezelfde prijzen bij 12 en 24 maanden. Bekijk die verschillen dus goed bij het afsluiten van een bundel die langer loopt dan een maand. Is je langer binden op den duur voordeliger of niet?

Let er trouwens ook op welke simkaart je bestelt bij een abonnement zonder telefoon – inmiddels zijn er drie varianten in de omloop (sim, micro-sim en nano-sim) – en of je smartphone niet gebonden is aan een bepaalde provider (niet ‘simlockvrij’). Dan kun je namelijk alleen de meegeleverde simkaart van je provider gebruiken.

3. Denk eraan dat de meeste kortingen niet lang lopen

countdownMeestal lijkt een abonnement erg voordelig te zijn en krijg je een mooie, voordelige prijs én een hip nieuw toestel. Wat zijn die providers toch aardig tegenwoordig, denk je wellicht. Vergeet in je euforie echter niet dat de meeste kortingen maar een paar maanden lopen of voor de duur van je initiële contract. Zodra dit contract verloopt, ben je bijna altijd een flink stuk duurder uit en loont een overstap of nieuw abonnement afsluiten zeker.

4. Neem altijd een iets ruimere bundel

De meeste providers rekenen af per minuut en doen vaak aan een klein starttarief. Als je 100 minuten per maand belt, kom je er daarom misschien niet met een belbundel van precies 100 minuten. Al die niet afgeronde minuutjes tikken immers aan. Het is daarom verstandig om altijd een iets ruimere belbundel te nemen dan je nodig denkt te hebben, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

5. Vraag jezelf af of je wel een nieuw toestel wilt

Het is natuurlijk vrij logisch dat je voor een gratis/goedkoop toestel bij een abonnement betaalt middels je abonnementskosten. Zoek daarom goed uit of de door jouw gekozen bundel niet voordeliger is om zelf samen te stellen, bijvoorbeeld door een sim only-abonnement uit ons overzicht te nemen en vervolgens een toestel uit onze lijst met beste smartphones los te kopen.

Bonustip voor studenten: belkosten besparen met Hi

hiBij Hi is het mogelijk om als student korting te krijgen op je abonnement. Er is in Nederland geen andere aanbieder die dat doet. Het loont dus zeker om de goedkoopste opties uit ons koopoverzicht te vergelijken met de speciale kortingen die Hi aan studenten geeft. Misschien ben je dan nog wel net iets goedkoper uit.

Bonustip voor BlackBerry’s: denk aan een BB-bundel

Bij de meeste providers moet je als BlackBerry OS 7-gebruiker een speciale BlackBerry-bundel afsluiten om bijvoorbeeld van mobiel internet gebruik te maken en diensten als BlackBerry Messenger, het welbekende pingen. Bij de meeste providers kost dit niets of erg weinig, maar let er even op. Bij BlackBerry OS 10 is dit niet meer nodig.

Zie ons complete koopoverzicht voor allerlei prijsvergelijking en nog meer tips.

Geschreven door Gijs Ettes

Techjournalist met een voorliefde voor gadgets, films, koffie en videogames. Schrijft dagelijks over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile en tech, maar heeft ook kaas gegeten van pr en social media. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.