Ruim 5000 mensen steunen massaclaim tegen verborgen abonnementskosten
Er zijn al meer dan 5000 mensen die zich hebben aangemeld voor de massaclaim tegen telecombedrijven die contracten aanboden met verborgen abonnementskosten. Dat meldt directeur Stef Smit van ConsumentenClaim aan nieuwszender BNR.
Verborgen abonnementskosten
De claim is gericht op telecombedrijven die adverteerden met een gratis smartphone in combinatie met een abonnement. Telecombedrijven moeten expliciet vermelden dat de kosten voor de smartphone in het abonnement verwerkt zitten. Dat is volgens Consumentenclaim niet altijd gebeurd, waardoor providers de wet hebben overtreden.
Ook zijn er consumenten die hun abonnement hebben laten doorlopen zonder een nieuw toestel te nemen. In meerdere gevallen berekende de provider hetzelfde tarief per maand, terwijl de kosten voor de smartphone al afgelost waren.
De massaclaim is op gang gekomen na de uitspraak van de Hoge Raad in februari. Die stelde dat providers duidelijk en begrijpelijk consumenten moeten voorlichten over de kosten die aan de smartphone en het abonnement zijn verbonden.
Mensen die de afgelopen jaren één of meerdere van deze ‘all-in abonnementen' hebben afgesloten, mogen volgens de rechter het geld voor het toestel terugvragen. Ook als je al een contract met verborgen abonnementskosten hebt afbetaald, is het je goed recht om dit abonnement te laten vernietigen. Hiervoor moet men zich melden bij de aanbieder van het abonnement.