Omzet gratis apps hoger dan bij betaalde applicaties

Omzet gratis apps hoger dan bij betaalde applicaties

Gratis applicaties die in-app aankopen bezitten, leveren meer omzet op dan betaalde apps. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Gartner.

Omzet gratis apps hoger

Het onderzoek van Gartner is ingevuld door consumenten uit de VS, Groot Brittannië en China. Mobiele app-gebruikers geven gemiddeld maar liefst 24 procent meer uit aan in-app aankopen dan aan het kopen van apps zelf. Gemiddeld besteden consumenten elk kwartaal 9,20 dollar (8,20 euro) aan in-app aankopen. Daarentegen geven gebruikers 7,40 dollar (6,60 euro) uit aan het kopen van apps zelf.

omzet gratis appsHet verschil in omzet is volgens het onderzoeksbureau te wijten aan de instapdrempel voor het downloaden van freemium-apps (gratis apps met in-app aankopen) ten opzichte van betaalde apps. Niet elke consument maakt namelijk gebruik van in-app aankopen in freemium applicaties. De personen die het echter wel doen, zijn bereid om uiteindelijk meer te besteden, mits dit voor hen een toegevoegde waarde heeft.

Freemium apps behalen voornamelijk meer omzet bij jongere app-gebruikers. Ook in vrijwel alle leeftijdsgroepen besteden consumenten meer aan in-app aankopen dan aan betaalde downloads. Een uitzondering is de categorie van 35 tot 44 jaar: deze groep besteedt aan beide varianten ongeveer evenveel.

Omzet gratis apps hoger, de markt moet veranderen

Verder blijkt dat 65 procent van de ondervraagden het niet ziet zitten om meer geld uit te geven aan betaalde downloads of in-app aankopen dan afgelopen jaar. Van de groep die in deze periode meer is gaan besteden, gaf 62 procent meer uit aan in-app aankopen versus 55 procent voor betaalde downloads. Ook app-advertenties zijn niet erg populair onder consumenten: slechts 20 procent van de gebruikers geeft aan dat zij wel eens op een app-advertentie drukken.

Als advies geeft Gartner aan dat ontwikkelaars van mobiele apps meer mogelijkheden moeten bieden. Door bijvoorbeeld een volledige versie met één betaling af te kunnen doen in plaats van alles op te splitsen. Hierdoor moeten mensen eerder overstag gaan om te betalen voor een app.

 

Geschreven door Wouter Nijsen

Student Communicatie aan de HAN en tevens webredacteur bij BigSpark. Geïnteresseerd in tech, mobile, films, series en alles daar omheen. Daarnaast groot liefhebber van voetbal.