Smartphoneabonnement voortaan beschouwd als koop op afbetaling

Smartphoneabonnement voortaan beschouwd als koop op afbetaling

Minister Jeroen Dijsselbloem en Nederlandse providers zijn het niet eens geworden over een gedragscode die smartphoneabonnementen in Nederland aan banden moet leggen. Een dergelijk abonnement wordt daarom voortaan als een koop op afbetaling beschouwd.

Smartphoneabonnement is koop op afbetaling

Dat laat Dijsselbloem weten in een brief aan de Tweede Kamer, zo weet Nu.nl. Een abonnement waar je een toestel bij krijgt, valt nu onder de Wet op Financieel Toezicht. Dit betekent dat er nieuwe regels komen voor providers. Ook staan ze hierdoor onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten.

iPhone SE smartphoneabonnement

De nieuwe regels leiden er onder meer toe dat de providers het bekende zinnetje ‘Let op, geld lenen kost geld’ moeten gaan tonen bij reclames en advertenties. Ook zijn zij vanaf nu verplicht om abonnees te informeren over de rentepercentages die zij hanteren. Tot slot moet voortaan de kredietwaardigheid van een nieuwe abonnee worden getoetst. Zo moet voorkomen worden dat de lasten hoger zijn dan het inkomen. De aanschaf van een smartphone via een abonnement met een hogere waarde dan 250 euro, moet bovendien gemeld worden bij het Bureau Kredietregistratie.

Voorstel providers

Dit betekent dus dat providers een flink aantal veranderingen dienen door te voeren. Zij kwamen dan ook met een eigen voorstel, waarbij de prijs van een nieuwe smartphone -ongeacht de manier van betalen – altijd hetzelfde is. Dit moet voorkomen dat klanten met een abonnement meer of minder betalen dan klanten die een los toestel houden. Het betekende echter ook dat het niet langer mogelijk is te stunten met toestelprijzen of kortingen te geven. Dit voorstel werd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afgekeurd, omdat het de concurrentie op de markt uitschakelt. Een ander voorstel van de providers, waardoor mensen met abonnementsschulden geen nieuw abonnement konden afsluiten, werd ook afgewezen.

Wat de veranderingen in de praktijk voor effecten teweeg zullen brengen, is nog onbekend. Het lijkt er in ieder geval op dat het moeilijker wordt om een abonnement af te sluiten en dat abonnementen voortaan als leningen beschouwd worden. Of de krediettoets de wachttijden gaat verlengen, moet op den duur nog blijken. Hetzelfde geldt voor het aantal smartphoneabonnementen dat momenteel nog afgesloten wordt.

Lees ook: providers mogen geen kosten in rekening brengen voor gebruik ‘gratis’ toestel

Geschreven door Anne Kregting

Voormalig webredacteur van Smartphone.nl. Voorliefde voor schrijven, schrijven en schrijven, maar ook voor social media en lekker eten. Kind uit de jaren '90 - vindt het dagelijks leven ondenkbaar zonder mobiele technologie.