Geen NL Alert ontvangen? Dit moet je controleren
Bij elk NL Alert controlebericht dat wordt verzonden, is er een groep mensen dat het bericht niet hebben ontvangen. Het is dan zaak om te checken of je telefoon juist is ingesteld.
Geen NL Alert ontvangen
De overheid gebruikt NL Alert om alle Nederlandse inwoners op de hoogte te brengen van noodsituaties. Via de meldingen kan de overheid veel mensen bereiken en ze snel de benodigde informatie geven, zodat je weet wat je moet doen bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand of noodweer.
Het is dus belangrijk dat je NL Alert-berichten op je telefoon ontvangt. Om dit te testen, stuurt de overheid regelmatig een controlebericht uit. Hiermee kun je nagaan of jouw toestel juist is ingesteld, en je dus de berichten binnen krijgt. Toch kan het voorkomen dat je een controlebericht niet ontvangt, en dan is het belangrijk om te controleren of je telefoon juist is ingesteld. Op maandag 3 juni 2019 werd voor het laatst een NL Alert-controlebericht verzonden.
Stel je telefoon juist in
De meeste telefoons zijn automatisch ingesteld om NL Alerts te ontvangen. Het instellen van NL Alert op een iPhone is simpel: ga naar ‘Instellingen > Berichtgeving' en veeg helemaal naar beneden totdat je de ‘Noodmeldingen' ziet. Zorg vervolgens dat deze optie is ingeschakeld. Draait je iPhone op iOS 12.2 of nieuwer? Dan is je toestel automatisch juist ingesteld voor NL Alert.
Het verschilt per toestel hoe je NL Alert op Android instelt. Via de instelhulp voor NL Alert kom je precies te weten hoe je je toestel juist instelt, maar hieronder vatten we het per fabrikant voor je samen.
Heb je een Sony-, HTC– of LG-toestel, dan hoef je niets te doen, want deze smartphones zijn standaard juist ingesteld. Heb je een ouder toestel uit 2012 of eerder, dan moet je even de instellingen induiken. Op smartphones van LG ga je naar ‘Applicaties > Cell Broadcast > Instellingen > Cell Broadcasting’, waarna je kiest voor ‘Kanalen > Kanaal toevoegen’. Bij Zendernummer vul je ‘919’ in en bij Opmerking ‘NL-Alert’. Druk op ‘Opslaan' om de instelling te bevestigen.
Ga op je HTC-toestel naar ‘Hoofdmenu > Instellingen > Bellen’, vink ‘Cell Broadcast’ aan en kies ‘Cell Broadcast-instellingen’. Voeg vervolgens een kanaal in en vul bij Kanaalnaam ‘NL-Alert’ in. Bij Kanaalnummer vul je ‘919’ in, waarna je Kanaal inschakelen aanvinkt en op ‘OK’ klikt.
De meeste Samsung-smartphones zijn automatisch ingesteld voor NL Alert. Heb je een ouder toestel, dan kun je dit controleren door naar ‘Berichten > Opties > Instellingen' te gaan en op het vinkje achter ‘Infobericht activeren' te tikken. Kies vervolgens voor ‘Kanaalconfiguratie > Ontvangst kanaal > Mijn kanaal’ en voeg een nieuw kanaal toe door op ‘Kanaal toevoegen’ te drukken. Bij ‘Kanaalnaam dien je ‘NL-Alert' in te vullen. Bij Kanaalnummer kies je voor ‘919' en vervolgens moet je op het vinkje naast ‘Kanaal inschakelen' tikken en de wijzigingen opslaan.
Gebruik je een Huawei-toestel, dan hoef je niets te controleren. Hetzelfde geldt voor Motorola-telefoons, al is het goed om te checken of bij ‘Instellingen > Meer > Noodwaarschuwingen' de optie ‘Extreme dreigingen weergeven' is aangevinkt. Dit dien je ook te controleren als je een Nexus-, Pixel- of OnePlus-toestel of ander Google Play-model hebt.
Heb je het NL Alert controlebericht meerdere keren ontvangen?
Het kan voorkomen dat je het NL Alert controlebericht vaker dan één keer hebt ontvangen. Dit gebeurt wanneer je je bijvoorbeeld per auto of trein verplaatst gedurende de 30 á 60 minuten dat het bericht vanuit elke zendmast wordt verzonden. Het kan dan zijn dat je verbinding maakt met een ander netwerk, waardoor het controlebericht opnieuw naar je wordt verstuurd.
Tot slot is het belangrijk om te weten dat wanneer je in een grensstreek woont en gebruikmaakt van een buitenlands netwerk, je de NL Alert-berichten niet ontvangt. De meldingen zijn alleen te ontvangen op Nederlandse netwerken.