Europese providers last van ‘financiële hordes’ door 4g-investeringen

Europese providers last van ‘financiële hordes’ door 4g-investeringen

Uit navraag van The Wall Street Journal is gebleken dat Europese providers het er erg moeilijk mee hebben om de investeringen in het 4g-netwerk terug te verdienen. Alleen in Nederland is al 3,8 miljard euro uitgegeven aan de benodigde frequenties.

Dit probleem wordt nog voornamelijk veroorzaakt door het gebrek aan interesse in 4g, aldus de providers. De investeringen waren enorm prijzig, en die worden daardoor vooralsnog nauwelijks terugverdiend.

KPN investeerde tijdens de telecomveilingen van 2012 maar liefst 1,3 miljard euro in zijn 4g-frequenties. Dit kostte T-Mobile 910 miljoen euro en Tele2 160 miljoen euro. Vodafone ging met de ‘hoofdprijs’ naar huis en legde 1,4 miljard euro neer voor zijn 4g-netwerk.

“Je moet miljoenen en soms zelfs miljarden euro’s betalen”, meldt Tele2-ceo Joacheim Horn aan het ANP. “Het is logischerwijs moeilijk om het verdienmodel te zien.”

Veel concurrentie op Europese mobiele markt

The Wall Street Journal schrijft daarnaast dat het andere grote probleem de mate van concurrentie is op de mobiele markt: un slechts 28 EU-landen zijn er al meer dan 100 mobiele providers. De omzet uit de mobiele netwerken die zij opereren is bovendien met 12 procent de gedaald in de periode 2008 tot en met 2012.

Nederlands 4g-netwerk nog bezig met uitrol

In Nederland loopt KPN het meest voorop met zijn 4g-netwerk. Dit netwerk bedekt tegen het einde van 2013 namelijk al 80 procent van Nederland. Vodafone is in de grote steden van de Randstad al live met zijn 4g-netwerk. T-Mobile start op 18 november met het aanbieden 4g; Tele2 heeft nog geen datum gegeven.

Smartphone schreef eerder al over alles wat je moet weten over 4g en wat momenteel de beste 4g-smartphones zijn.

Via: NUtech

Geschreven door Gijs Ettes

Voormalig hoofdredacteur van Smartphone.nl met een voorliefde voor gadgets, films, koffie en videogames. Schrijft dagelijks over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobile en tech, maar heeft ook kaas gegeten van pr en social media. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.